ဗူခါရီက်မ္းတစ္အုပ္လံုးကိုေအမာမ္ဟာဖဇ္ အစ္ဗေနဟဂ်ရ္က အက်ယ္ ဖြင့္ဆို ထား ေသာ ““ ဖသ္ဟြလ္ဘာရီ ””က်မ္းႏွင့္ မြတ္စလင္မ္က်မ္း တစ္က်မ္းလံုးကို အက်ယ္ ဖြင့္ဆိုေသာ အိမာမ္န၀ါ၀ီတို႔၏ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကိုပါ မူရင္းအတိုင္းတင္ျပ ထားေသာ ရွင္းလင္းခ်က္ မ်ားျဖစ္ေပ သည္။
အစၥလာမ့္ဘ၀တည္ေဆာက္မႈတြင္
အမ်ဳိးသားမ်ား ေျခမ်က္ေစ့ဖံုးေအာင္ ၀တ္ ဆင္ျခင္း အားျဖင္႔ မည္သည့္အတိုင္း အ
တာအထိ အက်ိဳးယုတ္သနည္း။ သို႔မဟုတ္ေျခ မ်က္ေစ့ မဖံုးမိေစ ရန္
၀တ္ဆင္ျခင္းအားျဖင့္ မည္ကဲ့သို႔အက်ိဳးမ်ား ရရွိႏိုင္သ နည္း။ ေဖၚျပ
ပါအမ်ဳိးသားမ်ား ေျခမ်က္ေစ့အုပ္သည့္ ၀တ္ဆင္ျခင္း ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ
ဟဒီဆ္မ်ား၏ အဓိ ကေက်ာရိုးက မည္သည့္အ ခ်က္ကိုရည္ၫႊန္းေနသနည္း။
အမွန္တကယ္ပင္ေျခ မ်က္ေစ့ ဖံုးသည္အထိ မ၀တ္ဆင္ရဟု ၫႊန္ျပေနသေလာဟူသည့္
ဟဒီဆ္၏ က်ယ္ျပန္႕ မႈႏွင့္အရွိတရားမ်ားကို အရွိအ တိုင္းဗူခါရီ က်မ္းႏွင့္
မြတ္စလင္မ္က်မ္းတို႔ကို အက်ယ္ဖြင့္ဆို ၾကသည့္ အိမာမ္အစ္ဗေနဟဂ်ရ္ႏွင့္
အိမာမ္န၀ါ၀ီတို႔၏ သံုးသပ္ခ်က္၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္၊ ခံယူခ်က္မ်ားကိုပါ
ဟဒီဆ္အမွတ္၊ စာမ်က္ႏွာ၊ အတဲြ မ်ားျဖင့္ အေသး စိတ္ေဖၚ ျပပါမည္။
မြတ္စလင္မ္က်မ္းတြင္
တမန္ေတာ္ျမတ္၏ မိန္႔ေခၽြခ်က္ကို အဗူဇရ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ
သံုးမ်ိဳးေသာ သူ မ်ားကို ကိယာမသ္ေန႔တြင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က စကား
ေျပာမည္မဟုတ္၊ ထိုသံုးမ်ိဳးေသာသူတို႔မွာ၊-
(၁) သူတစ္ပါးထံမွ အက်ိဳးေမွ်ာ္ကိုး၍ ေက်းဇူးျပဳသူ။(၂) ေရာင္းကုန္ပစၥည္းကို ေစ်းေကာင္းရလို၍ လိမ္ညာၿပီး က်ိန္ဆိုေရာင္းခ်သူ။
(၃) အ၀တ္ကို ဒရြတ္တိုက္ စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္သူ။
(မြတ္စလင္မ္က်မ္း သက္၀င္ယံုၾကည္မႈက႑ မူရင္းဟဒီဆ္)
အဗူဇရ္(ရေသြ႔)သခင္က
အျခားဟဒီဆ္တစ္ပုဒ္ကို ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ သံုးမ်ိဳးေသာသူ အား၊
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကိ ယာမသ္ေန႔တြင္ စကားမေျပာ သကဲ့သို႔ ထုိသူအား စင္ၾကယ္
ေစမည္လည္း မဟုတ္။ ထို႔ျပင္ ထိုသံုးမ်ိဳးေသာသူမ်ား အား ျပင္း ထန္သည့္
ျပစ္ဒဏ္ေပးမည္ဟု တမန္ေတာ္ျမတ္က ဆိုခဲ့သည္။
(၁) အ၀တ္ကို ဒရြတ္တိုက္စြန္ေထာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္သူ။(၃) အက်ိဳးအျမတ္ရလို၍ ေရာင္းကုန္ပစၥည္းကို လိမ္ညာကိ်န္ဆိုေရာင္းသူ။
(မြစလင္မ္က်မ္း သက္၀င္ယံုၾကည္မႈက႑)
အထက္ပါဟဒီဆ္သည္
အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္သူတိုင္းေလာ။ ထိုကဲ့သို႔ ၀တ္ဆင္ျခင္းအားျဖင့္၊
စစ္ထြက္ ရာ၌ ပါ့ပါးသြက္လက္မႈကို အဟန္႔အတားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ေလာ။
ေမာက္မာပလႊားမႈကို ျပလို၍ ၀တ္ဆင္ျခင္းေၾကာင့္ေလာ။ ေဖၚျပပါ ဟဒီဆ္သည္ အထက္ပါ
အေၾကာင္းအခ်က္မ်ား မပါ၀င္ပဲ ၀တ္ဆင္သူအားလံုးကို ထိုတားျမစ္ခ်က္က
အက်ံဳး၀င္မႈရွိမရွိဆိုသည့္ အေၾကာင္းရင္းကုိ ဂဃနဏခဲြျခားၿပီး သိထားရမည္မွာ
အလြန္အေရး ပါေသာ အဓိိကေသာ့ခ်က္ ျဖစ္သည္။
(ဗူခါရီက်မ္းတြင္
အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ႔သည္မွာ-အၾကင္သူ သည္ မိမိအ၀တ္ ကို ေျခ
မ်က္ေစ့ေအာက္သို႔ ေရာက္သည္အထိ ၀တ္ဆင္ပါကထိုသူသည္ အပယ္ငရဲသို႔
၀င္ေရာက္ရမည္ျဖစ္သည္။
(ဗူခါရီက်မ္း၀တ္စားဆင္ယင္မႈက႑၊ ဟဒီဆ္အမွတ္၊၅၇၈၇)
အလားတူ နိဆာအီက်မ္းတြင္
ေျခမ်က္ေစ့ေအာက္ ေရာက္သည္အထိ ၀တ္ဆင္ပါက ထိုသူသည္ အပယ္ငရဲ သို႔၀င္ေရာက္
ရမည္ျဖစ္သည္။ (နိဆာအီ အလွတန္ဆာက႑၊ အတဲြ ၈/၂၀၈)
ေဖၚျပပါ ဟဒီဆ္၏ရည္ၫြန္းခ်က္သည္
ခႏၶာကိုယ္ေပၚ၌ ၀တ္ဆင္ေသာအ၀တ္အစား၏ အတိုင္းအတာ (တိုျခင္း၊ ရွည္ျခင္း)ကို
ဆိုျခင္းမဟုတ္။ ထို ၀တ္စားဆင္ယင္သူ၏ လုပ္ရပ္အမူ အရာကိုသာ ေျပာဆို
ျခင္းျဖစ္သည္။
(ဗူခါရီက်မ္း အက်ယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ဖသ္ဟြလ္ဘာရီက်မ္း အတဲြ၊၁၀ သံုးသပ္ခ်က္-၂၅၇)
မာနမပါဘဲ အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ျခင္းက႑တြင္
မာနမပါဘဲ အ၀တ္ကို
စြန္ေတာင္ဆဲြ၍၀တ္ဆင္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဗူခါရီက်မ္းကိုဖြင့္ဆိုသူ
အိမာမ္အစ္ဗေန ဟဂ်ရ္ႏွင့္ မြတ္စလင္မ္က်မ္းကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ
အိမာမ္န၀ါ၀ီတို႔ ႏွစ္ ဦးသည္ ေဖၚျပပါ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ ဟဒီဆ္မ်ားအေပၚ အေသး
စိတ္ျပန္လည္ ဖြင့္ဆိုရာ၌ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး တူညီေနေသာအခ်က္မွာ
၀တ္စားဆင္ယင္ရာ၌ မာနေထာင္လႊြားမႈကို အေျခ ခံ၍ ၀တ္ ဆင္ျခင္းကိုသာ
တားျမစ္ျခင္းျဖစ္သည္ ဆိုေသာအခ်က္ပင္ျဖစ္ သည္။
ဗူခါရီက်မ္း
၀တ္စားဆင္ယင္မႈက႑တြင္ မာနေထာင္လႊားမႈမပါပဲ အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္
ဆဲြ၍၀တ္ဆင္ျခင္းအခန္း၌ (အဗၺဒြ လႅာဟ္ဗင္န္အြမၼရ(ရေသြ႔)သခင္က
ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ၊ တမန္ေတာ္ျမတ္ကမိန္႔ဆို၏၊ အၾကင္သူသည္မာနေထာင္ လႊားျခင္း
အားျဖင့္ မိမိအ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္လွ်င္ ကိယာမသ္ေန႔တြင္ထိုသူအား
အလႅာဟ္အ ရွင္ျမတ္က ၾကည့္ မည္မဟုတ္) ဟု မိန္႔ဆိုခဲ့သည္။
ထိုမိန္႔ဆိုခ်က္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီး အဗူဘကရ္(ရေသြ႔)သခင္က၊
အို-အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ တမန္ေတာ္ ကၽြႏ္ုပ္သည္လည္း အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္ဆဲြ၍
၀တ္ခဲ့ပါသည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္ ထိုသူမ်ားကဲ့သို႔ အျပစ္က်ဴးလြန္သူမ်ားတြင္
ပါ၀င္ျခင္းရွိမရွိ ေလွ်ာက္ ထားရာ၊ တမန္ေတာ္ ျမတ္
ကအသင္သည္မာနေထာင္လႊားမႈျဖင့္ ၀တ္ဆင္ျခင္းမဟုတ္ ေသာေၾကာင့္ ထိုအျပစ္က်ဴး
လြန္ သူမ်ား တြင္ အသင္ပါ၀င္ျခင္းမရွိပါဟု ေျဖၾကားခဲ့သည္။
(ဗူခါရီက်မ္း စာမ်က္ႏွာ၊ ၂၅၄၊ ဟဒီဆ္အမွတ္-၅၇၈၄)
ဗူခါရီက်မ္း အထက္ပါက႑၌ပင္ အဗူဘကၠရ္(ရေသြ႔)သခင္က
ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ အတူရွိေနခ်ိန္တြင္
ေနၾကတ္သြား၏။ ထိုအခါ တမန္ေတာ္ ျမတ္က ဗလီ၀တ္ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ကတိုက္ကရိုက္
ထြက္သြား၏။ ထိုအခါ ကိုယ္ေတာ္၏ ၀တ္ရံုသည္
ဒရြတ္တိုက္စြန္ေတာင္ဆဲြလ်က္ႏွင္႔ပင္ ဗလီသို႔အေရာက္သြားခ႔ဲသည္။
တဖန္ ဗူခါရီက်မ္း ၀တ္စားဆင္ယင္မႈက႑၌ပင္ (အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က
ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္က မိန္႔ေခၽြခဲ့သည္မွာ အၾကင္သူသည္
မာနေထာင္လႊာမႈကို ျပလုိမႈျဖင့္ ၄င္း၏အ၀တ္ကို ဒရြတ္တိုက္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ပါက
အလႅာဟ္အ ရွင္ျမတ္သည္ ကိယာ မသ္ေန႔တြင္ ထိုသူအားၾကည့္မည္မဟုတ္) ဟု
မိန္႔ဆိုထား၏။
(ဗူခါရီက်မ္း ဟဒီဆ္အမွတ္ ၅၇၈၈)
ဆက္လက္ၿပီး
အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ တမန္ ေတာ္ျမတ္က
မိန္႔ေခၽြခဲ့၏။ အၾကင္သူသည္ မိမိကိုယ္မိမိအထင္ႀကီးၿပီး အမ်ားေရွ႕တြင္
ေမာ္ႂကြားစြာလမ္း ေလွ်ာက္သူအား ကမာၻေျမႀကီးထဲသို႔ နစ္ျမဳပ္ေစမည္။
(ဗူခါရီက်မ္းဟဒီဆ္အမွတ္-၅၇၈၉)
အလားတူ
အစ္ဗေနအြမၼရ္(ရေသြ႔)သခင္ကလည္း ဆင့္ျပန္ခဲ့၏။ တမန္ေတာ္ျမတ္က
မိန္႔ေခၽြခဲ့သည္မွာ၊ အၾကင္သူသည္ အ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ပါက ထိုသူအား
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ေျမႀကီးထဲသို႔ နစ္ျမဳပ္ေစ မည္ျဖစ္ သည္။
မြတ္စလင္မ္က်မ္းတြင္
အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည့္နည္းတူ အစ္ဗ ေနအြမၼရ္ကလည္း
ဆင့္ျပန္ ခဲ့ သည္။ ဆင့္ျပန္ပံု၀ါက် တူေနသည့္အခ်က္မွာ တမန္ေတာ္ျမတ္
မိန္႔ၾကားသည္ကို ကၽြႏ္ုပ္၏ဤနားႏွစ္ဖက္ျဖင့္ ၾကားခဲ့သည္မွာ၊ အၾကင္သူသည္
မာနေထာင္ လႊားလိုမႈမွတစ္ပါး အျခားရည္ရြယ္ခ်က္မရွိပဲ အ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ၍
၀တ္ဆင္သူအား အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္က ကိယာမသ္ေန႔တြင္ လွည့္၍ပင္ၾကည့္မည္မဟုတ္ပါ
ဆိုသည့္အခ်က္ကို မြတ္စလင္မ္က်မ္းအား အက်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ အိမာမ္န၀ါ၀ီက““ေဖၚျပပါ
ဟဒီဆ္၏ရည္ၫႊန္းခ်က္ အစစ္အမွန္””မွာ အ၀တ္ကို၀တ္ဆင္ရာ၌ ေျခမ်က္ေစ့ဖံုးသည္အထိ
၀တ္ ဆင္ျခင္း၊ (သို႔မဟုတ္) အ၀တ္ကို ဒရြတ္တိုက္စြန္ေတာင္ဆဲြ၍
၀တ္ဆင္ျခင္းဆိုသည့္ ““၀တ္စားဆင္ယင္မႈပံုစံ””ကို ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္။
ထို၀တ္စားဆင္ယင္သူ၏ ““မာနေထာင္လႊားမႈ၊ ေမာ္ႂကြားမႈ””ကိုသာ တား ျမစ္ေသာ
ဟဒီဆ္ျဖစ္သည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္၊ ထုိဟဒီဆ္၌ (ခုယာလား) (မာန)ဟူေသာ စကားလံုးအားျဖင့္ (ခါးဆ္) အထူးျပဳကန္႔သတ္ထား ၿပီးျဖစ္ သည္။ (အိမာမ္န၀ါ၀ီ၏ မြတ္စလင္မ္က်မ္းဖြင့္ဆိုခ်က္ မာနေထာင္လႊားမႈက႑၊ အတဲြ၊ ၄၊ စာမ်က္ႏွာ-၇၉၅)
(လိဂုိက္ရစ္လ္-ခုယာလား)
မာနေထာင္လႊားမႈမပါပဲ အ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ ၀တ္ခဲ့ေသာ
အဗူဘကၠရ္(ရေသြ႔)သခင္ကို တမန္ေတာ္ျမတ္က အသင္သည္မာနေထာင္လႊား မႈျဖင့္
၀တ္စားဆင္ယင္သူတြင္ မပါ၀င္ဟုမိန္႔ဆိုခဲ့ျခင္းသည္ မာနမပါပဲ
စြန္ေတာင္ဆဲြ၍၀တ္ျခင္း၊ (တစ္နည္း) ေျခမ်က္ေစ့ဖံုးအုပ္သည္အထိ
၀တ္ဆင္ျခင္းအေပၚ ခြင့္ျပဳခ်က္ ေပးၿပီး ျဖစ္ေလ သည္။
ေဖၚျပပါ ဟဒီဆ္မ်ားႏွင့္
ထိုဟဒီဆ္မ်ားကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုထားေသာ အိမာမ္ႏွစ္ပါးသည္ လူအမ်ားလြယ္ကူစြာ
သိရွိႏိုင္ရန္ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ထိုတင္ျပခ်က္မ်ားကို ျခံဳငံုသံုး
သပ္ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ အ၀တ္ကို စြန္ေထာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ျခင္း သို႔ မဟုတ္
ေျခမ်က္ေစ့ အေပၚ သို႔ အုပ္သည္ အထိ ၀တ္ဆင္ျခင္းမ်ားကို တားျမစ္ျခင္း
မဟုတ္ေပ။ မာနေထာင္လႊားမႈ (ခုယာ လား) ကိုသာ တားျမစ္ျခင္းျဖစ္ေပသည္။
(အိမာမ္န၀ါ၀ီဖြင့္ဆိုထားေသာ မြတ္စလင္မ္က်မ္း၊ အတြဲ၊၁ စာမ်က္ႏွာ-၃၀၅)
အမ်ိဳးသားမ်ား ေျခမ်က္ေစ့အုပ္သည့္ ၀တ္ဆင္မႈ
ယခုတင္ျပမည့္ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ
ဟဒီဆ္မ်ားမွာ ဗူခါရီက်မ္းႏွင့္မြတ္စလင္မ္က်မ္းတို႔မွ ျဖစ္သည္။
ဗူခါရီက်မ္းတစ္ အုပ္လံုးကို အိမာမ္ဟာဖဇ္အစ္ဗေနဟဂ်ရ္က အက်ယ္ဖြင့္ဆိုထား ေသာ
““ ဖသ္ဟြလ္ဘာရီ ””က်မ္းႏွင့္ မြတ္စလင္မ္က်မ္း တစ္အုပ္လံုးကို အက်ယ္ဖြင့္
ဆိုေသာ အိမာမ္န၀ါ၀ီတို႔၏ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကိုပါ မူရင္းအတိုင္း တင္ျပထားေသာ
ရွင္းလင္းခ်က္ မ်ား ျဖစ္ေပသည္။
အစၥလာမ့္ဘ၀တည္ေဆာက္မႈတြင္
အမ်ဳိးသားမ်ား ေျခမ်က္ေစ့ဖံုးေအာင္ ၀တ္ ဆင္ျခင္း အားျဖင္႔ မည္သည့္အတိုင္း အ
တာအထိ အက်ိဳးယုတ္သနည္း။ သို႔မဟုတ္ ေျခမ်က္ေစ့ မဖံုးမိေစ ရန္
၀တ္ဆင္ျခင္းအားျဖင့္ မည္ကဲ့သို႔အက်ိဳးမ်ား ရရွိႏိုင္သ နည္း။ ေဖၚျပပါ
အမ်ဳိးသားမ်ား ေျခ မ်က္ေစ့အုပ္သည့္ ၀တ္ဆင္ျခင္း ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ
ဟဒီဆ္မ်ား၏ အဓိကေက်ာရိုးက မည္ သည့္အခ်က္ကို ရည္ၫႊန္းေနသနည္း။ အမွန္တကယ္ပင္
ေျခမ်က္ေစ့ဖံုးသည္အထိ မ၀တ္ ဆင္ရဟု ၫႊန္ျပေနသေလာ ဟူ သည့္ ဟဒီဆ္၏
က်ယ္ျပန္႕မႈႏွင့္ အရွိတရားမ်ားကို အရွိအ တိုင္းဗူခါရီက်မ္းႏွင့္
မြတ္စလင္မ္က်မ္းတို႔ကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုၾကသည့္ အိမာမ္အစ္ဗေနဟဂ်ရ္ႏွင့္
အိမာမ္န၀ါ၀ီတို႔၏ သံုးသပ္ခ်က္၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္၊ ခံယူခ်က္မ်ားကိုပါ
ဟဒီဆ္အမွတ္၊ စာမ်က္ႏွာ၊ အတဲြ မ်ားျဖင့္ အေသးစိတ္ေဖၚ ျပပါမည္။
မြတ္စလင္မ္က်မ္းတြင္
တမန္ေတာ္ျမတ္၏ မိန္႔ေခၽြခ်က္ကို အဗူဇရ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ
သံုးမ်ိဳးေသာ သူမ်ားကို ကိယာမသ္ေန႔တြင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က စကား
ေျပာမည္မဟုတ္၊ ထိုသံုးမ်ိဳးေသာသူတို႔မွာ၊-
(၁) သူတစ္ပါးထံမွ အက်ိဳးေမွ်ာ္ကိုး၍ ေက်းဇူးျပဳသူ။(၂) ေရာင္းကုန္ပစၥည္းကို ေစ်းေကာင္းရလို၍ လိမ္ညာၿပီး က်ိန္ဆိုေရာင္းခ်သူ။
(၃) အ၀တ္ကို ဒရြတ္တိုက္ စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္သူ။
(မြတ္စလင္မ္က်မ္း သက္၀င္ယံုၾကည္မႈက႑ မူရင္းဟဒီဆ္)
အဗူဇရ္(ရေသြ႔)သခင္က
အျခားဟဒီဆ္တစ္ပုဒ္ကို ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ သံုးမ်ိဳးေသာသူ အား၊
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကိ ယာမသ္ေန႔တြင္ စကားမေျပာ သကဲ့သို႔ ထုိသူအား စင္ၾကယ္
ေစမည္လည္း မဟုတ္။ ထို႔ျပင္ ထိုသံုးမ်ိဳးေသာသူမ်ား အား ျပင္း ထန္သည့္
ျပစ္ဒဏ္ေပးမည္ဟု တမန္ေတာ္ျမတ္က ဆိုခဲ့သည္။
(၁) အ၀တ္ကို ဒရြတ္တိုက္စြန္ေထာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္သူ။(၃) အက်ိဳးအျမတ္ရလို၍ ေရာင္းကုန္ပစၥည္းကို လိမ္ညာကိ်န္ဆိုေရာင္းသူ။
(မြစလင္မ္က်မ္း သက္၀င္ယံုၾကည္မႈက႑)
အထက္ပါဟဒီဆ္သည္
အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္သူတိုင္းေလာ။ ထိုကဲ့သို႔ ၀တ္ဆင္ျခင္းအားျဖင့္၊
စစ္ထြက္ရာ ၌ ေပါ့ပါးသြက္လက္မႈကို အဟန္႔အတားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ေလာ။
ေမာက္မာပလႊားမႈကို ျပလို၍ ၀တ္ဆင္ျခင္းေၾကာင့္ေလာ။ေဖၚျပ ပါဟဒီဆ္သည္ အထက္ပါ
အေၾကာင္းအခ်က္မ်ား မပါ၀င္ပဲ ၀တ္ဆင္သူအားလံုးကို ထိုတားျမစ္ခ်က္က
အက်ံဳး၀င္မႈရွိမရွိဆိုသည့္ အေၾကာင္းရင္းကုိ ဂဃနဏခဲြျခားၿပီး သိထားရမည္မွာ
အလြန္အေရး ပါေသာ အဓိိကေသာ့ခ်က္ ျဖစ္သည္။
(ဗူခါရီက်မ္းတြင္
အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ႔သည္မွာ-အၾကင္သူသည္ မိမိအ၀တ္ကို ေျခ
မ်က္ေစ့ေအာက္ သို႔ ေရာက္သည္အထိ ၀တ္ဆင္ပါကထိုသူသည္ အပယ္ငရဲသို႔
၀င္ေရာက္ရမည္ျဖစ္သည္။
(ဗူခါရီက်မ္း၀တ္စားဆင္ယင္မႈက႑၊ ဟဒီဆ္အမွတ္၊၅၇၈၇)
အလားတူ နိဆာအီက်မ္းတြင္ ေျခမ်က္ေစ့ေအာက္ ေရာက္သည္အထိ ၀တ္ဆင္ပါက ထိုသူသည္ အပယ္ငရဲ သို႔၀င္ေရာက္ ရမည္ျဖစ္သည္။
(နိဆာအီ အလွတန္ဆာက႑၊ အတဲြ ၈/၂၀၈)
ေဖၚျပပါ ဟဒီဆ္၏ရည္ၫြန္းခ်က္သည္
ခႏၶာကိုယ္ေပၚ၌ ၀တ္ဆင္ေသာအ၀တ္အစား၏ အတိုင္းအတာ (တိုျခင္း၊ရွည္ျခင္း) ကို
ဆိုျခင္းမဟုတ္။ ထို ၀တ္စားဆင္ယင္သူ၏ လုပ္ရပ္အမူ အရာကိုသာ ေျပာဆို
ျခင္းျဖစ္သည္။
(ဗူခါရီက်မ္း အက်ယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ဖသ္ဟြလ္ဘာရီက်မ္း အတဲြ၊၁၀ သံုးသပ္ခ်က္-၂၅၇)
မာနမပါဘဲ အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ျခင္းက႑
မာနမပါဘဲ အ၀တ္ကို
စြန္ေတာင္ဆဲြ၍၀တ္ဆင္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဗူခါရီက်မ္း ကိုဖြင့္ ဆိုသူ
အိမာမ္အစ္ဗေန ဟဂ်ရ္ႏွင့္ မြတ္စလင္မ္က်မ္းကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ
အိမာမ္န၀ါ၀ီတို႔ႏွစ္ဦးသည္ ေဖၚျပပါ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ ဟဒီဆ္မ်ားအေပၚ
အေသးစိတ္ျပန္ လည္ ဖြင့္ဆိုရာ၌ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး တူညီေနေသာအခ်က္မွာ
၀တ္စားဆင္ယင္ရာ၌ မာနေထာင္လႊြားမႈကို အေျခခံ၍ ၀တ္ဆင္ျခင္း ကိုသာ
တားျမစ္ျခင္းျဖစ္သည္ ဆိုေသာအခ်က္ပင္ျဖစ္ သည္။
ဗူခါရီက်မ္း
၀တ္စားဆင္ယင္မႈက႑တြင္ မာနေထာင္လႊားမႈမပါပဲ အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္
ဆဲြ၍၀တ္ဆင္ျခင္းအခန္း၌ (အဗၺဒြ လႅာဟ္ဗင္န္အြမၼရ(ရေသြ႔)သခင္က
ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ၊ တမန္ေတာ္ျမတ္ကမိန္႔ဆို၏၊ အၾကင္သူသည္ မာနေထာင္လႊားျခင္း
အားျဖင့္ မိမိအ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္လွ်င္ ကိယာမသ္ေန႔တြင္ထိုသူအား
အလႅာဟ္အ ရွင္ျမတ္က ၾကည့္ မည္မဟုတ္) ဟု မိန္႔ဆိုခဲ့သည္။
ထိုမိန္႔ဆိုခ်က္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီး အဗူဘကရ္(ရေသြ႔)သခင္က၊
အို-အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ တမန္ေတာ္ ကၽြႏ္ုပ္သည္လည္း အ ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္ဆဲြ၍
၀တ္ခဲ့ပါသည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္ ထိုသူမ်ားကဲ့သို႔ အျပစ္က်ဴးလြန္သူမ်ားတြင္
ပါ၀င္ျခင္းရွိမရွိ ေလွ်ာက္ ထားရာ၊ တမန္ေတာ္ ျမတ္
ကအသင္သည္မာနေထာင္လႊားမႈျဖင့္ ၀တ္ဆင္ျခင္းမဟုတ္ ေသာေၾကာင့္ ထိုအျပစ္က်ဴး
လြန္ သူမ်ား တြင္ အသင္ပါ၀င္ျခင္းမရွိပါဟု ေျဖၾကားခဲ့သည္။
(ဗူခါရီက်မ္း စာမ်က္ႏွာ၊ ၂၅၄၊ ဟဒီဆ္အမွတ္-၅၇၈၄)
ဗူခါရီက်မ္း အထက္ပါက႑၌ပင္
အဗူဘကၠရ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္
အတူရွိေနခ်ိန္တြင္ ေနၾကတ္သြား၏။ ထိုအခါ တမန္ေတာ္ ျမတ္က
ဗလီ၀တ္ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ကတိုက္ကရိုက္ ထြက္သြား၏။ ထိုအခါ ကိုယ္ေတာ္၏
၀တ္ရံုသည္ ဒရြတ္တိုက္စြန္ေတာင္ဆဲြလ်က္ႏွင္႔ပင္ ဗလီသို႔အေရာက္သြားခ႔ဲသည္။
တဖန္ ဗူခါရီက်မ္း
၀တ္စားဆင္ယင္မႈက႑၌ပင္ (အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္။
တမန္ေတာ္ျမတ္က မိန္႔ေခၽြခဲ့သည္မွာ အၾကင္သူသည္ မာနေထာင္လႊာမႈကို
ျပလုိမႈျဖင့္ ၄င္း၏အ၀တ္ကို ဒရြတ္တိုက္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ပါက အလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္သည္
ကိယာ မသ္ေန႔တြင္ ထိုသူအားၾကည့္မည္မဟုတ္) ဟု မိန္႔ဆိုထား၏။
(ဗူခါရီက်မ္း ဟဒီဆ္အမွတ္ ၅၇၈၈)
ဆက္လက္ၿပီး
အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည္မွာ တမန္ ေတာ္ျမတ္က
မိန္႔ေခၽြခဲ့၏။ အၾကင္သူသည္ မိမိ ကိုယ္မိမိအထင္ႀကီးၿပီး အမ်ားေရွ႕တြင္
ေမာ္ႂကြားစြာလမ္း ေလွ်ာက္သူအား ကမာၻေျမႀကီးထဲသို႔ နစ္ျမဳပ္ေစမည္။
(ဗူခါရီက်မ္းဟဒီဆ္အမွတ္-၅၇၈၉)
အလားတူ
အစ္ဗေနအြမၼရ္(ရေသြ႔)သခင္ကလည္း ဆင့္ျပန္ခဲ့၏။ တမန္ေတာ္ျမတ္က
မိန္႔ေခၽြခဲ့သည္မွာ၊ အၾကင္သူသည္ အ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ပါက ထိုသူအား
အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ေျမႀကီးထဲသို႔ နစ္ျမဳပ္ေစ မည္ျဖစ္ သည္။
မြတ္စလင္မ္က်မ္းတြင္
အဗူဟုရိုင္ရဟ္(ရေသြ႔)သခင္က ဆင့္ျပန္ခဲ့သည့္နည္းတူ အစ္ဗ ေနအြမၼရ္ကလည္း
ဆင့္ျပန္ခဲ့ သည္။ ဆင့္ျပန္ပံု၀ါက် တူေနသည့္အခ်က္မွာ တမန္ေတာ္ျမတ္
မိန္႔ၾကားသည္ကို ကၽြႏ္ုပ္၏ဤနားႏွစ္ဖက္ျဖင့္ ၾကားခဲ့သည္မွာ၊ အၾကင္သူသည္
မာနေထာင္ လႊားလိုမႈမွတစ္ပါး အျခားရည္ရြယ္ခ်က္မရွိပဲ အ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ၍
၀တ္ဆင္သူအား အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကိယာမသ္ေန႔တြင္ လွည့္၍ပင္ၾကည့္မည္မဟုတ္ပါ
ဆိုသည့္အခ်က္ကို မြတ္စလင္မ္က်မ္းအား အက်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ အိမာမ္န၀ါ၀ီက““ေဖၚျပပါ
ဟဒီဆ္၏ရည္ၫႊန္းခ်က္ အစစ္အမွန္””မွာ အ၀တ္ကို၀တ္ဆင္ရာ ၌ ေျခ
မ်က္ေစ့ဖံုးသည္အထိ ၀တ္ဆင္ျခင္း၊ (သို႔မဟုတ္) အ၀တ္ကို
ဒရြတ္တိုက္စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ျခင္းဆိုသည့္ ““၀တ္စား ဆင္ ယင္မႈပံုစံ””ကို
ဆိုလိုျခင္းမဟုတ္။ ထို၀တ္စားဆင္ယင္သူ၏
““မာနေထာင္လႊားမႈ၊ေမာ္ႂကြားမႈ””ကိုသာတားျမစ္ေသာ ဟဒီဆ္ျဖစ္ သည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္၊ ထုိဟဒီဆ္၌ (ခုယာလား) (မာန)ဟူေသာ စကားလံုးအားျဖင့္ (ခါးဆ္) အထူးျပဳကန္႔သတ္ထား ၿပီးျဖစ္ သည္။
(အိမာမ္န၀ါ၀ီ၏ မြတ္စလင္မ္က်မ္းဖြင့္ဆိုခ်က္ မာနေထာင္လႊားမႈက႑၊ အတဲြ၊ ၄၊ စာမ်က္ႏွာ-၇၉၅)
(လိဂုိက္ရစ္လ္-ခုယာလား)
မာနေထာင္လႊားမႈမပါပဲ အ၀တ္ကို စြန္ေတာင္ဆဲြ ၀တ္ခဲ့ေသာ အဗူဘကၠရ္(ရေသြ႔) သ
ခင္ကို တမန္ေတာ္ျမတ္က အသင္သည္မာနေထာင္လႊား မႈျဖင့္ ၀တ္စားဆင္ယင္သူတြင္
မပါ၀င္ဟုမိန္႔ဆိုခဲ့ျခင္းသည္ မာနမပါပဲ စြန္ေတာင္ဆဲြ၍၀တ္ျခင္း၊ (တစ္နည္း)
ေျခမ်က္ေစ့ဖံုးအုပ္သည္အထိ ၀တ္ဆင္ျခင္းအေပၚ ခြင့္ျပဳခ်က္ ေပးၿပီး ျဖစ္ေလ
သည္။
ေဖၚျပပါ ဟဒီဆ္မ်ားႏွင့္
ထိုဟဒီဆ္မ်ားကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုထားေသာ အိမာမ္ႏွစ္ပါးသည္ လူအမ်ားလြယ္ကူစြာ
သိရွိႏိုင္ရန္ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ထိုတင္ျပခ်က္မ်ားကို ျခံဳငံုသံုး
သပ္ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ အ၀တ္ကို စြန္ေထာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ျခင္း သို႔ မဟုတ္
ေျခမ်က္ေစ့ အေပၚ သို႔ အုပ္သည္ အထိ ၀တ္ဆင္ျခင္းမ်ားကို တားျမစ္ျခင္း
မဟုတ္ေပ။ မာနေထာင္လႊားမႈ (ခုယာ လား) ကိုသာ တားျမစ္ျခင္းျဖစ္ေပသည္။
(အိမာမ္န၀ါ၀ီဖြင့္ဆိုထားေသာ မြတ္စလင္မ္က်မ္း၊ အတြဲ၊၁ စာမ်က္ႏွာ-၃၀၅)
ဗူခါရီက်မ္းကို
ဖသ္ဟြလ္ဘာရီက်မ္းအျဖစ္ အက်ယ္ဖြင့္ဆိုထားေသာ အိမာမ္အစ္ဗေန ဟဂ်ရ္က
ဆိုခဲ့သည္မွာ ဤဟဒီဆ္ တြင္ အ၀တ္ကိုစြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ျခင္း (သို႔မဟုတ္)
ေျခမ်က္ေစ့ဖံုးသည္အထိ ၀တ္ဆင္ျခင္းသည္ ႀကီးမားေသာ မာနေထာင္လႊားမႈတစ္မ်ိဳး
ပင္ျဖစ္ေပရာ မာနေထာင္လႊားရန္ မဟုတ္ပဲ ထိုကဲ့သို႔၀တ္ဆင္ျခင္းသည္ လည္း ဟဒီဆ္၏
ျပင္ပအျမင္ သေဘာအရမွာလည္း တားျမစ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ဤဟဒီဆ္၌
(မုကုိက္ယစ္သ္) ကာလစည္း ကန္႔သတ္ေ၀ါ ဟာရျဖစ္သာ (ခုယာလာ)
မာနေထာင္လႊားမႈ တည္းဟူေသာ စကားလံုးကို ရည္ညႊန္းထားသည့္အတြက္ မာနေထာင္လႊား
မႈမပါေသာ ၀တ္ ဆင္မႈသည္ ေျခမ်က္ေစ့ဖံုုးအုပ္သည္အထိ ၀တ္ဆင္ျခင္း (သို႔မဟုတ္)
စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ ဆင္ျခင္းကို တားျမစ္ သည့္ ဥပေဒအျဖစ္ အက်ံဳးမ၀င္ေတာ့ေပ။
ေမာ္ႂကြားရန္ဟူေသာ
စိတ္ျပဌာန္းခ်က္မရွိပဲ အ၀တ္ကိုေျခမ်က္ေစ့ဖံုးသည္အထိ ရွည္ လ်ားစြာ၀တ္စား
ဆင္ယင္ျခင္း သည္ ““ဟရာမ္””တားျမစ္ခ်က္ မဟုတ္ေပ။ ဟာဖစ္ဖကိဟ္
အစ္ဗေနအဗၺဒြရ္ဗရ္ကလည္း ထိုဟဒီဆ္၏ ဆိုလုိရင္းမွာ မာနေထာင္လႊာလိုမႈမပါပဲ
၀တ္ဆင္ ျခင္းသည္ ထိုသတိေပးခ်က္၌ ပါ၀င္ျခင္းမရွိေပ။ လူတစ္ေယာက္၏
၀တ္ဆင္ထားေသာ အ၀တ္သည္ ေျမႀကီးကိုထိသည္အထိ ဒရြတ္တိုက္ျဖစ္ေနျခင္းမွာမူ
မည္သည့္အခ်ိန္၌မဆို အျပစ္တင္ဖြယ္ရာ ျဖစ္သည္။
(ဖသ္ဟြလ္ဘာရီ အတဲြ ၁၀ စာမ်က္ႏွာ-၂၆၃)
ေဖၚျပခဲ့ေသာ ဟဒီဆ္မ်ားႏွင့္
ထိုဟဒီဆ္မ်ား၏ အဓိပၸါာယ္ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ရည္ၫႊန္း ခ်က္မ်ားကို
အေသးစိတ္ခဲြျခား စိတ္ျဖာၿပီး အက်ယ္တစ္၀င့္ဖြင့္ဆိုထားေသာ အိမာမ္ႀကီးမ်ား၏
ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအရ “အမ်ဳိးသား”မ်ားသည္ အ၀တ္ကိုေျခ မ်က္ေစ့ အုပ္သည္အထိ
၀တ္ဆင္ ျခင္း(၀ါ) စြန္ေထာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ျခင္းကို တားျမစ္ျခင္းမဟုတ္။
အ၀တ္၀တ္ဆင္ရာ၌ မာန ေထာင္လႊားမႈ ႂကြား၀ါလိုမႈျဖင့္ ၀တ္ဆင္ျခင္းကိုသာ
တားျမစ္ျခင္းျဖစ္သည္။
ထိုဟဒီဆ္၏
ရည္ရြယ္ခ်က္အစစ္အမွန္သည္ မာနေထာင္လႊားလိုမႈ ႂကြား၀ါလိုမႈျဖင့္ အ၀တ္ကို
တိုတို၀တ္ဆင္ပါကလည္း ““ဟရာမ္”” တားျမစ္ထားေသာ အမိန္႔တစ္ရပ္ျဖစ္ သည္ ကို
လံုး၀ယံုမွားသံသယျဖစ္ဖြယ္ရာမရွိဟု အခုိင္အမာဆိုထားေသာ ဟဒီဆ္ျဖစ္သည္။
(ဖသ္ဟြလ္ဘာရီက်မ္း အတဲြ ၁၀ စာမ်က္ႏွာ-၂၆၂)
အစၥလာမ္သာသနာ၏ အသက္၀ိဥာဥ္ျဖစ္ေသာ
အေျခခံဥပေဒကို လုိက္နာျခင္း၊ ထိန္း သိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ျခင္းသည္ မြတ္
စလင္မ္တိုင္းအတြက္ ဂုဏ္သိကၡာာကိုတင့္တယ္ေစသည့္ သမိုင္းေပးတာ၀န္တစ္ရပ္
ျဖစ္ေပသည္။ အ၀တ္တိုတို ၀တ္ျခင္းသည္ လည္း ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ တြင္ အက်ံဳး၀င္ေသာ
အခ်က္တစ္ခ်က္ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ၀တ္စားဆင္ယင္ရာ၌ တိုတို
၀တ္ျခင္းႏွင့္ ရွည္ရွည္၀တ္ျခင္းမ်ားသည္ မိမိတို႔ပတ္၀န္းက်င္ရွိ ေဒသမ်ားတြင္
ေန ထိုင္လ်က္ရွိ ေသာ လူမ်ား၏ရိုး ရာ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ
ကိစၥရပ္ျဖစ္ေပသည္။
လူ႔ေဘာင္အဖဲြ႕အစည္းႀကီး
တစ္ခုလံုးတြင္ လူသားတို႔အတြက္ အေရးႀကီးေသာ လိုအပ္ ခ်က္မ်ား၏အလယ္တြင္ ၀တ္စား
ဆင္ယင္မႈက႑သည္ ေျပာပေလာက္ဖြယ္ရာမရွိေသာ အလြန္ေသးငယ္သည့္ ကိစၥရပ္သာလွ်င္
ျဖစ္ေပသည္။ ကမာၻ႔လူသား ထု တစ္ရပ္လံုးတြင္ မိမိတို႔၏ေနထိုင္ရာ သဘာ၀ေရေျမ၊
ရာသီဥတု၊ ဓေလ့စရိုက္အလုိက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံု ကဲြျပား ျခားနားစြာ ၀တ္ဆင္
ၾကပါသည္။ ၀င္ရိုးစြန္းေဒသတြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ အက္စကီးမိုး လူမ်ိဳး တို႔သည္
ဆယ္ႏွစ္ရာသီလံုး လုံး ေရခဲျပင္ေပၚ တြင္ ေန ထိုင္ၾကရျခင္းမ်ားေၾကာင့္
၄င္းတို႔ႏွင့္ ၄င္းတို႔ကဲ့သို႔ေသာ ေဒသတြင္ ေနထိုင္ၾကသူမ်ား၏
၀တ္စားဆင္ယင္မႈမ်ား ႏွင့္ ကမာၻ႔အီေကြ တာေဒသမ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကသူမ်ား၏
၀တ္စားဆင္ယင္မႈသည္ သဘာ၀အေနအထားအရ ဆန္႔က်င္ေနမည္သာျဖစ္သည္။ ယင္းေဒသအတြင္း
ေနထိုင္သူ အခ်င္းခ်င္းအတြင္း၌ပင္လွ်င္ ဆင္းရဲသူမ်ား၏ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈႏွင့္
ခ်မ္းသာသူမ်ား၏ ၀တ္စား ဆင္ယင္ မႈမ်ားသည္လည္း တူညီႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။
ေခတ္အဆက္ဆက္ ကြာဟမႈ ရွိေနမည္သာ ျဖစ္ေပသည္။
တမန္ေတာ္ျမတ္က မိန္႔ဆိုခဲ့သည္မွာ
ျဖံဳးတီးမႈႏွင့္ႂကြား၀ါမႈမ်ားမွ ေရွာင္ၾကဥ္၍ စားၾက ကုန္၊ ေသာက္ၾကကုန္၊
၀တ္စား ဆင္ယင္ၾကကုန္၊ ေပးကမ္းလွဴဒါန္းၾကကုန္။ (ဗူခါရီက်မ္း)
ဗူခါရီက်မ္းကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ
အိမာမ္ဟာဖစ္ အစ္ဗေနဟဂ်ရ္သခင္က မိမိ၏ ဆရာျဖစ္ေသာ ““သိရ္မီဇီက်မ္း””အား
က်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ ဟာဖစ္အိရာကီ၏ အဆိုပါ ၀တ္ စား ဆင္ယင္မႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
သံုးသပ္ခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္တင္ျပရာတြင္ (ထို ဟဒီဆ္မ်ားသည္
အ၀တ္ကိုေျခမ်က္ေစ့အုပ္ျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ စြန္ေတာင္ဆဲြ၍ ၀တ္ဆင္ျခင္းမ်ားကို
တားျမစ္ျခင္း မဟုတ္။ မာနေထာင္လႊာမႈႏွင့္ ႂကြား၀ါလိုမႈကိုသာ
တားျမစ္ျခင္းျဖစ္သည္) ဟု သိရ္မီဇီက်မ္း ၏ဖြင့္ဆိုခ်က္ကိုပါ
ပူးတဲြတင္ျပထားသည္။
(ဖသ္ဟြလ္ဘာရီက်မ္း အတဲြ ၁၀ စာမ်က္ႏွာ-၂၆၂)
လူသားဘ၀၏ တိုေတာင္းလွစြာေသာ
သက္တမ္းတြင္ အသိပညာဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ၊ ကိုယ္က်င့္တရား ထူးကဲစြာ နက္နဲ
သိမ္ေမြ႕မႈတို႔ကို ႀကိဳးပမ္းရမည္။ ဂုဏ္သေရပ်က္ေစေသာ အ ေျပာအဆုိ
အမူအက်င့္မ်ား၊ အမ်ားသူငွာ၏ ျပစ္တင္ရံႈ႕ခ်ဖြယ္ရာ ဓေလ့စရိုက္မ်ား၊ အစၥလာမ္
သာသနာ၏ ဆန္႔က်င္ဖက္ျဖစ္ေသာ ပ်က္စီးျခင္းဆိုသည္႔ လမ္းေၾကာင္းမွ
မိမိ၏ကိုယ္ကို ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္းရမည္ျဖစ္သည္။
အလားတူ ျမင္ေတြ႕ရေသာ
ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ လုပ္ရွားမႈသ႑ာန္မ်ား၏ အျခားတစ္ဖက္ တြင္ရွိေသာ
မျမင္မေတြ႕ရသည့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ႏွလံုးသားတြင္ တစ္ပါးတည္းေသာ ဖန္ဆင္း
ရွင္၏္အသိစိတ္ျဖင္႔ ဘ၀ရွင္သန္ႏွဳိင္ေရးကုိ ႏွလံုးသြင္း၍ မိမိ၏စိတ္ ဓါတ္ကို
ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစ ရန္ အစဥ္မျပတ္ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ရမည္။
လူသား၏ေအာင္ျမင္မႈကို အၫြန္႔တံုးေစေသာ မာန ေထာင္ လႊားမႈ၊ ဘ၀င္ျမင့္မႈ၊
ႂကြား၀ါလိုမႈ၊ မနာလို၀န္တိုမႈ၊ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊အတၱ တဏွာဆုိသည္႔
စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေရာဂါမ်ားကို စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းေစရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္
ရမည့္ တာ၀န္မွာ မြတ္စလင္မ္မ်ားအတြက္ မရွိမျဖစ္လုိ အပ္ေသာ ေရေသာက္ျမစ္
ႀကီးကဲ့သို႔ အေရးပါလွသည့္ တာ၀န္မ်ားျဖစ္ ေပသည္။
အမွန္တကယ္ ““ ဒီန္ ””
အစၥလာမ့္ဘ၀တည္ေဆာက္မႈ လမ္းစဥ္ႀကီးတစ္ခုလံုးတြင္ အဓိကက်ေသာ ေဆာင္ ရြက္ရမည့္
အခ်က္မွာ ရုပ္ပိုင္းႏွင့္စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ၊
ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္မႈဟူသည့္ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္၏ လမ္းၫႊန္ မႈကို
တမန္ေတာ္ ျမတ္က စံျပအေကာင္အထည ္ေဖၚျပေသာ ပံုစံခြက္ထဲသို႔
မိမိတို႔၏ကိုယ္စိတ္ႏွလုံး သုံပါးစလံုးကို ထည့္သြင္း သြန္းေလာင္း ပုံေဖၚရမည္
ျဖစ္သည္။
အစၥလာမ့္ျပဌာန္းခ်က္ ဥပေဒမ်ားသည္
လူသားမ်ားအတြက္ ေပါ့ပါးေစေသာ တာ၀န္ မ်ားျဖင့္သာ ေႏွာင္ဖဲြ႕ထားပါသည္။
ကာလံေဒသံအရ ေခတ္တိုင္းႏွင့္လည္း အံ၀င္၍ လိုက္ ေလ်ာညီေထြရွိေသာ ေခတ္မွီသည့္
စနစ္ႀကီးျဖစ္သည္။ လူတစ္ေယာက္၏ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ ေသာ၀န္ထက္ပို၍
တာ၀န္ေပးထားျခင္း အလ်ဥ္းမရွိသကဲ့သို႔ မည္သည့္က်ဥ္းၾကပ္မႈ တစ္စံုတစ္ရာမွ်
မရွိေၾကာင္း ကိုလည္း က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္တြင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ မိန္႔ဆိုထားပါသည္။
မြတ္စလင္မ္မ်ားအတြင္း
၀တ္စားဆင္ယင္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး၊ အမ်ဳိးသားမ်ား ေျခမ်က္ ေစ့ဖုံုးသည္အထိ
၀တ္စားဆင္ယင္ မႈအေပၚ ကဲြကဲြျပားျပား တိတိက်က် သိရွိႏိုင္ရန္ ဗူခါရီက်မ္း၊
မြတ္စလင္မ္က်မ္းႏွင့္ ထိုက်မ္းမ်ားကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုေသာ အိမာမ္
အစ္ဗေနဟဂ်ရ္၊ အိမာမ္န ၀ါ၀ီတို႔အျပင္ သိရ္မီဇီက်မ္းကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ေသာ
ဟာဖစ္အိရာကီတို႔၏ ဖြင့္ဆိုသံုးသပ္ခ်က္ မ်ား အား မူရင္းအတိုင္းေဖၚျပခဲ့ျခင္း
ျဖစ္ေပသည္။
ေဖၚျပပါဟဒီဆ္မ်ားကို ဖြင့္ဆိုရာ၌ တတ္သိနားလည္ရမည့္ ပညာရပ္မ်ားႏွင့္ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ က႑မ်ားအေၾကာင္းကို အီဂ်စ္ႏိုင္ငံအလ္အဇ္ဟရ္
အစၥလာမ့္တကၠသိုလ္ပါေမာကၡေဟာင္း၊ လက္ရွိ (ကာတာတကၠသုိလ္၌ ““
စီရဟ္ႏွင့္ရွရီယာ ”” ဌာန တြင္ ဒါရိုက္တာအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနေသာ ““
ေဒါက္တာ ယူဆြဖ္ကရ္ဒြါ၀ီ ”” ၏ (ကုိက္ဖာနသအားေမလုိ မအာ စြႏၷအ္
သြလ္နဗ၀ီယားဟ္) (ေခၚ) ““ တမန္ေတာျမတ္၏ စြႏၷဟ္မ်ားႏွင့္ဘ၀တည္ေဆာက္ၾကစို႔””
အရဗီမူရင္းက်မ္းမွ ျမန္မာမႈျပဳ၍ တင္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
မြတ္စလင္မ္က်မ္းကို အက်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ
အိမာမ္န၀ါ၀ီသခင္မွာ ဟစ္ဂ်ရီ (၆၃၁-၆၇၆) ျဖစ္သည္။ ဗူခါရီက်မ္းကို ဖသ္ဟြလ္ဘာရီ
က်မ္းအျဖစ္ အက်ယ္ဖြင့္ဆိုသူ အိမာမ္ဟာဖစ္အစ္ ဗေနဟဂ်ရ္သခင္မွာ ဟစ္ဂ်ရီ
(၇၇၃-၈၅၂)ျဖစ္သည္။ ၄င္းတုိ႔ွႏွစ္ဦးတုိ႔ ၏ ေခတ္ ကာလသည္ တစ္ဦးႏွင္႔တစ္ဦး
ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာ႔ငါးဆယ္နီးပါး ကြာျခားသူမ်ား ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း၊ ၀တ္စား
ဆင္ယင္မွဳဆုိင္ရာ ဟဒီစ္မ်ားကုိ ဖြင္႔ဆုိရာတြင္ ၄င္းတုိ႔ႏွစ္ဦးစလုံး၏
သေဘာထားအျမင္မွာ တူညီလွ်က္ရွိေနသည္ကုိျမင္ေတြ႔ ရေပသည္။
အင္ရွာအလႅာဟ္ ဆက္လက္တင္ျပပါဦးမည္။ဦးစုိးလြင္(ျငိမ္းခ်မ္းလွ်ပ္စစ္)
No comments:
Post a Comment